Na czym polega audyt SEO?
Audyt strony internetowej to narzędzie, które możesz wykorzystać do poprawy optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych. Optymalizacja witryny polega na analizie wszystkich aspektów, które wpływają na jej widoczność.
przegląd wszystkich istotnych z punktu widzenia SEO elementów strony,
ocenę ich optymalizacji i dostosowania do wymogów wyszukiwarek,
wykrycie problemów w dostosowaniu strony do wytycznych.
wskazanie możliwości poprawy optymalizacji w konkretnych obszarach,
wskazanie mocnych i słabych punktów aktualnego stanu optymalizacji serwisu,
Audyt SEO powinien zaowocować kompleksowym raportem, który pomoże Ci w dalszej optymalizacji witryny. Twój audytor musi znać najnowsze wytyczne SEO i trendy przyjazne użytkownikom, a także być skrupulatny i obiektywny.
Dlaczego audyt SEO jest tak ważny?
Aż 92% internautów nie zagląda nawet na drugą stronę wyników wyszukiwania. Aby mieć pewność, że Twoja witryna pojawi się w tych wynikach, musisz zrobić wszystko, co możliwe, aby poprawić jej pozycję w rankingu. W szczególności oznacza to, że należy zwrócić uwagę na lokalną agencję optymalizacji wyszukiwarek.
Przyglądając się audytowi SEO strony internetowej, należy pamiętać, że ranking opiera się na założeniach. Istnieje jednak ponad 200 czynników, które decydują o pozycji strony w rankingu. Dlatego nie ma dokładnego standardu dla audytu SEO. Jednak po przeprowadzeniu audytu danej witryny łatwiej jest określić, jakie praktyki działają, a jakie nie. Dzięki temu możliwe staje się wdrożenie bardziej efektywnych procedur.
Co obejmuje audyt SEO?
Audyt strony internetowej jest bardzo ważny dla SEO, ponieważ analizuje wiele aspektów strony i jej parametrów. Jednak najważniejsze kwestie to:
indeksowania – sprawdzenia poprawności indeksowania stron;
słów kluczowych – analizy fraz, na które widoczna jest strona;
treści – ich wpływu na wzmocnienie właściwych fraz;
kanibalizacji fraz – sprawdzenia, czy w obrębie strony nie istnieją zakładki, które pozycjonują się na te same słowa kluczowe;
linkowania – poprawności jego wykonania oraz efektów w zakresie wzmacniania właściwych podstron;
duplicate content – powielonych treści;
pozycjonowania long tail – zasobów umożliwiających pozycjonowanie na frazy tzw. długiego ogona;
adresów URL – ich poprawności oraz „przyjaznej” struktury;
znaczników meta – ich poprawnego wyświetlania, struktury oraz zawartości słów kluczowych;
responsywności – poprawnego wyświetlania się strony na urządzeniach mobilnych;
bezpieczeństwa – skuteczności zastosowanych zabezpieczeń;
wydajności – szybkości ładowania podstron i ich zawartości.
Dla kogo jest audyt SEO?
Profesjonalny audyt SEO to narzędzie, które każdy właściciel strony internetowej powinien rozważyć. Profesjonalnie przeprowadzony audyt SEO dostarcza wielu cennych informacji, które pomogą Ci poprawić strategię SEO niemal natychmiast. Warto to rozważyć, ponieważ da Ci to wiele wglądu.
w procesie tworzenia strony internetowej,
w momencie wprowadzenia kluczowych zmian na stronie,
przed zmianą strategii pozycjonowania lub dostawcy usług SEO,
w celu eliminacji kar lub zagrożeń z tego tytułu.
Nawet jeśli nie masz środków finansowych na zatrudnienie profesjonalnego audytora, powinieneś skorzystać z szybkiego, zautomatyzowanego i darmowego audytu online. Powstały w ten sposób raport da Ci ogólne pojęcie o obszarach, w których należy wprowadzić usprawnienia. Raport nie będzie bardzo szczegółowy, ale może pomóc w pracy.
Na czym polega audyt UX?
X (user experience) to skrót od „doświadczenia użytkownika”. UX definiuje się jako sposób, w jaki dana osoba czuje się podczas korzystania z określonej strony internetowej. Definicja ta dotyczy również zarówno pozytywnych, jak i negatywnych odczuć. Ciekawa i użyteczna strona internetowa jest wygodna w użyciu, szybka i intuicyjna. Użyteczna witryna prowadzi użytkownika płynnie przez cały proces zakupowy i ułatwia konwersję. Istnieje jednak również strona z kiepskim UX. Takie strony są niewygodne w obsłudze, powolne i irytujące lub brakuje na nich ważnych informacji. Użytkownicy nie wiedzą od czego zacząć, a wszystko zajmuje im dużo czasu. Twórcy stron mogą łatwo przeoczyć niektóre błędy, dlatego audyt UX jest bardzo przydatny.
Bezstronny audyt strony internetowej powinien być przeprowadzony przez podmiot niezależny od firmy przeprowadzającej audyt. Audyt ten może być przeprowadzony różnymi metodami.
Jak wygląda audyt UX?
Istnieje wiele sposobów na przeprowadzenie audytu użyteczności strony internetowej. Rozbudowany audyt UX powinien uwzględniać wiele różnych podejść, aby określić jej działanie. Jak wyglądają te metody?
Analiza ekspercka – heurystyczna i poznawcza
Dwie metody analizy user experience (UX) wykorzystują sprawdzone techniki do oceny użyteczności strony internetowej.
Audyt to dokładne badanie strony internetowej, mające na celu znalezienie ewentualnych błędów w procesie jej tworzenia. Analiza ta obejmuje wygląd strony oraz jej funkcjonalność.
Inną techniką stosowaną przez badaczy jest tzw. wędrówka poznawcza (Cognitive Wandering). Metoda ta polega na przeprowadzaniu testów na osobach, które nie są zainteresowane produktem, aby dowiedzieć się, co myślą.
Analiza zachowania użytkowników na stronie
Oprócz tego, że dane o użytkowaniu witryny są świetnym sposobem na dowiedzenie się więcej o swoich klientach, mogą być również wykorzystane do analizy wydajności witryny. Celem tej analizy jest zidentyfikowanie najbardziej efektywnych obszarów witryny, aby ułatwić użytkownikom znalezienie poszukiwanych informacji. Można to zrobić poprzez zbadanie danych dotyczących zachowania użytkownika, aby określić, gdzie kursor myszy naturalnie spada, gdy użytkownik przegląda stronę. Następnie, różnego rodzaju wykresy mogą być wykorzystane do pokazania, które obszary na stronie internetowej przyciągają najwięcej uwagi. Mogą to być rzeczy
Badanie użyteczności treści
Audyt UX powinien również badać treść. Jest to tak zwane „doświadczenie treści” i odnosi się do tego, czy treść jest pouczająca i łatwa do zrozumienia, czy jest dostępna i czy zachęca do konwersji.
Przygotowanie makiet UX
Część procesu audytu UX polegająca na tworzeniu makiet ma również na celu dostarczenie informacji zwrotnej na temat tego, co można poprawić w serwisie. Makiety tworzone są w oparciu o wnioski płynące z przeprowadzonej analizy i zawierają listę obszarów, w których sugerowana jest poprawa.
Testy A/B
Dostępne opcje testowania stron internetowych obejmują:
moderowane testy z użytkownikami – opierające się na konkretnych scenariuszach,
niemoderowane testy użytkownikami – sprawdzające naturalną reakcję na stronę,
analizę ruchu gałek ocznych, kursora itd. – metodę bardzo obiektywna ze względu na jej minimalną inwazyjność,
ankiety – kwestionariusze z pytaniami na temat witryny,
paper prototyping – tworzenie papierowych makiet strony w celu ich omówienia z użytkownikami.
card sorting – rodzaj badania pozwalającego sprawdzić, czy hierarchia elementów na stronie jest właściwie odczytywana przez użytkowników,
W czym pomaga audyt UX?
Audyt użyteczności strony internetowej może pomóc firmom zidentyfikować i usunąć wiele błędów, które negatywnie wpływają na wyniki biznesowe. Powszechnie identyfikowane problemy obejmują błędy, które wpływają na zawartość strony internetowej, jej funkcjonalność, wygląd, szybkość i bezpieczeństwo.
zbyt obszerne formularze,
nieresponsywny design,
zbyt skomplikowana konstrukcja menu,
skomplikowane przedstawienie warunków sprzedaży, dostawy, płatności, zwrotów,
niezrozumiałe nazewnictwo,
brak możliwości sortowania,
nieintuicyjna porównywarka produktów,
długi czas ładowania się strony,
niejasna polityka cenowa,
brak istotnych informacji na temat dostępnych produktów czy ofert.
Niektóre z nich mogą wydawać się błahe, ale konsekwencje po ich naprawieniu mówią same za siebie. Dlatego właśnie audyt UX jest tak ważnym narzędziem biznesowym.
Dla kogo jest audyt UX?
Kiedy warto przeprowadzić audyt UX strony internetowej? Właściwie każdemu. Jest to proces dość czaso- i zasobochłonny, ale efekty są zdecydowanie warte tego wysiłku. Audyt UX strony pomaga stworzyć przyjazną i użyteczną stronę internetową.
Kiedy przeprowadzimy dla Ciebie audyt, ocenimy Twoją witrynę, jej zawartość i funkcjonalność. Dostarczymy informacji zwrotnej na temat tego, jak dobrze Twoja witryna i strony internetowe spełniają Twoje cele i założenia.